donderdag 27 oktober 2016

Werken met computers en het leven: deel II- de bruggen

Wat een dag gisteren zeg. Wat een dag. Alsof door het onderwerp van mijn blog mij eventjes wilde achtervolgen.

Recht hebben op...en problemen met ICT. Dwz de computer.

Nu was het niet mijn computer maar die van Rijkswaterstaat en een brug! En het recht hebben op- veilig zijn op de weg! Ja een van de 'eisen' of rechten die wij mogen verlangen van een instantie die daar de verantwoordelijkheid voor draagt. Waar belastinggeld naartoe wordt gesluisd om wegen en bruggen veilig en in bruikbare staat te houden.

Dat lukt momenteel niet zo erg goed.

En dat kan gebeuren... onderhoud en aanpassingen zijn nodig en dat snap ik, en iedereen wel denk ik. Maar de problemen die zich nu steeds vaker doen voorkomen zorgen voor wat onrust, onvrede en een onveilig gevoel.

Kijk, hogere lonen en minder uren eisen - dat is onwerkelijk. Er worden zoveel 'eisen' gesteld mbt waar men denkt 'recht' op te hebben dat het een beetje uit de hand loopt. De maatschappij klinkt als een verwend kind, "ik wil ik wil ik wil". Wat wel een geven mag zijn is veiligheid die gewaarborgd hoort te zijn door de overheidsinstanties in kwestie.

De bruggen in de regio Zuid Holland staan momenteel in de schijnwerpers. Niet vanwege hun mooie vormgeving maar door hun gebreken. Dit heeft als gevolg dat andere bruggen op de nu ingenomen omleidingen, ook meer onder druk komen te staan. En dat is logisch. Want als er nu wordt gezegd, " die bruggen zijn al ... jaren oud en niet berekend op zoveel zwaar verkeer" dan moet het toch niet verrassend zijn dat die druk nu op andere bruggen komen te staan waar ook geen rekening mee is gehouden met de aantallen, het gewicht en frequentie waarop de brug hieraan wordt blootgesteld.

De Merwedebrug in Gorinchem op de A27 is er een van. Kuren die verholpen moeten worden en andere oplossingen op lange termijn. Ook op de N3 in Dordrecht is het kommer en kwel. De Papendrechtse brug en de brug over 'tWantij verkeren al een tijdje in zwaar weer. Slagbomen die niet meer omhoog willen, een brug die 'open' staat, soms zelfs onnodig vanwege gebrek aan bootverkeer, en tegenwoordig steeds vaker ongelooflijk lang, vanwege die gebreken. Verkeer die stil komt te staan- sommigen met ronkende motoren - zeer slecht voor het milieu. En om het maar niet over het publiek te hebben die op weg zijn naar- ik noem maar wat - begrafenis, werk, vergadering, overleg, kinderen ophalen, doktor's afspraak, om maar een kleine greep in de mogelijkheden te doen.

Gisteren stonden wij dus meer dan 1 uur vast- op de N3 richting Papendrecht. Wij en 100den anderen die op weg waren- ergens naartoe. Weer. De vorige keer stonden wij richting Dordrecht en kwamen wij uit Papendrecht. Ook weer meer dan een uur. Elke keer is het een 'storing' van technische aard.

Tijd voor de brugwachter een herintrede te doen. Haal de techniek er even af. Zoek het uit en zet er iemand op die de brug kan bedienen. Zet in ieder geval een technisch iemand op deze plekken des onheils. Het mag wat kosten maar verkeer meer dan een uur stil laten staan kost ook wat.

Weggebruikers en omwonenden hebben recht op veiligheid - en daar hoort een werkend systeem bij. Niet in 2021, niet op 'lange termijn' niet een opgelapt 'tussendoortje' maar een zorgvuldig, weloverwogen oplossing. Rijkswaterstaat, politiek, publiek... doe hier wat mee!

Krant artikelen
http://dordtcentraal.nl/actueel/weer-storing-papendrechtse-brug/

http://www.rijnmond.nl/nieuws/139477/Storing-Papendrechtse-brug-na-uur-verholpen

http://www.ad.nl/dossier-dordrecht/papendrechtse-brug-verroest~a79b75e4/

https://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.257.03

Geen opmerkingen:

Een reactie posten