zaterdag 27 september 2014

Zeven dagen - hoe vullen wij ze in?

Er is een discussie gaande over de koop mogelijkheden op zondag. 

De mensen voor gebruiken allerlei argumenten VOOR:

1. Als ondernemer vinden wij dat we zelf moeten kunnen bepalen of en wanneer we wel of niet open willen zijn.
2. Het is niet meer van deze tijd om dicht te zijn op zondag.
3. Als we de toeristen een plezier willen doen ....
4. Er zijn mensen die de zondag NODIG hebben om hun benodigdheden te kunnen kopen.
5. De Horeca is toch ook 7 dagen per week open
6. We moeten concurreren met elkaar- anders gaan we ten onder
7. Vul hier zelf maar een paar in......

En de mensen TEGEN zeggen op hun beurt:

1. Zondag is een heilige dag. De dag van God.
2. Rust is belangrijk. We hebben ruimte nodig om even NIETS te doen.
3. De kleine ondernemer moet dan zelf werken want door de magere opbrengst kan hij/zij geen personeel veroorloven.
4. Het gezinsleven is belangrijker dan open zijn op zondag.
5. Als ouders moeten werken, wie past op de kinderen - moet dagopvang dan ook beschikbaar zijn?
6. Je kan je geld maar een keer uitgeven. Dan zijn 6 dagen voldoende.
7. Vul hier zelf maar een paar in.....

Wat een tweestrijd. Zelf heb ik al jaren ervaring met zondag shoppen - nee, ik bedoel niet dat zondag shop - maar in New Zealand is 7 dagen winkelen al jaren mogelijk.

New Zealand, tussen 1945 and 1980 waren winkels op zaterdag en zondag gesloten, het  liberaliseren van openingstijden gebeurde in 1990. Winkels mochten alle dagen open zijn behalve hele dagen op Goede vrijdag, 1ste Paasdag, and en Kerstmis, op ANZAC Day mochten de winkels pas na 13:00 openen. Sommige bedrijven zoals tankstations en dairies, waren uitzonderingen en die mochten wel op die dagen hun deuren openen. Niet alle dorpen en buitenwijken zijn open 7 dagen. Het MAG - en MOET niet. ( Wikipedia)

Nou vraag ik me af - hoe slecht of goed het is voor een land, volk en zeer zeker de eigenaren van de bedrijven die wel open zijn. Ik vind het moeilijk om hier over een vaste mening te hebben.

Nederland heeft een regeling waar ik me ook over verbijster. Dat bijna alle winkels dicht zijn op een maandagochtend en dat de openingstijden zo verschillen op die dag.

Waarom schrijf ik hierover?

Ik wordt gevraagd wat ik ervan denk ( zondag winkelen) en dan weet ik niet of ik voor of tegen ben.
Omdat ik op een tijdslijn leef - waarin veel dingen veranderen. Ten goede en ten kwade. Het is moeilijk om te weten welke juist goede en welke de kwade veranderingen zijn. Want het duurt even voordat de voor en/of nadelen zich aanmelden. Dan is het eventuele kwaad al geschied.

Als ik terugkijk naar het Oude Testament, dan zie ik hoeveel er nu is veranderd in de wereld. Toch houdt een groepering zich juist aan dat voorbeeld vast. Dan hebben we het Nieuwe Testament en de vernieuwingen, de lessen die Jesus ons heeft gegeven. Het Woord waar we advies, raad en richtlijnen kunnen vinden.

En dan: hebben we het nieuwe millennium - 2000! Nu 2014. 

Ik kan de wereld rond vliegen, ik kan met beeld telefoneren, ik kan eten in de magnetron in enkele minuten koken of opwarmen. Ik schrijf  niet met veer en ink maar hamer met mijn vingers op een toetsenbord en de woorden verschijnen op mijn scherm. Er komt geen papier aan te pas.

Een dag vrij houden - dat kan toch op elk willekeurige dag? Tijd om te bezinnen, rust te nemen. Stapje terug. Genieten van gezin. Ik HOEF niet naar de stad om te winkelen. Hoeveel mensen gaan naar een pretpark op een zondag? Is dat ook niet een vorm van 'winkelen'? Of kopen benzine, eten in een restaurant, nemen een trein of taxi? Eten een ijsje op een terras?

Dat bidden, ja, dat doe ik elke dag. Moet ik dan anderen dat opleggen? Want zo wordt dat door niet bidders ervaren.

Ik blijf met mijn vraag; Is 7 dagen kunnen winkelen een goede of een slechte ontwikkeling?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten