vrijdag 1 januari 2021

Gelukkig Nieuw Jaar?

 Een bijzondere wens eigenlijk.

Het is 1 januari 2021. Ik heb al bijna anderhalf jaar geen blog geschreven. Het paste even niet bij mij. Toch werd ik soms overrompeld door gedachten en emoties die ik niet kwijt kon en wist dat ik mijn hoofd beter leeg kon maken door de woorden op papier te zetten. Dus hier ben ik weer!

Gelukkig Nieuw Jaar:

Wat maakt een Nieuw Jaar nou gelukkig? Ik begrijp de motivatie wel, achter het benoemen van 1 speciale dag als het aankondigen van een nieuw tijdperk. Het schept orde en geeft mensen een doel voor een nieuw begin. Maar krijgen wij die elke dag niet? 

Als ik uitgeslapen ben, wakker word en een nieuwe dag omhels, is dat niet mijn nieuw begin? Zelfs de datum op de kalender veranderd. Dit was stof voor een pittig gesprek aan tafel een week of zo geleden. Ik respecteer en zoals ik al zei, snap dat er een soort van structuur in het leven wordt geroepen door 1 speciale dag aan te wijzen als het begin van iets nieuws. Wat ik mis, is het besef in mensen, dat deze wens elke dag uitgesproken mag worden. Misschien is dat een van de redenen dat men steeds meer en meer in een soort ik mentaliteit terecht is gekomen.

Dat in zijn algemeenheid geen moment komt, geen gewaarwording van bij het ontwaken een nieuw jaar begint. De eerste dag van de rest van ons leven. Nu moeten we weer een heel jaar wachten, totdat wij elkaar weer het beste wensen.

De beste wensen voor 2021. Dat we het beter gaan doen dan in 2020. Want van 2020 kunnen we nog wat leren!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten