dinsdag 28 augustus 2012

Samenhorigheid

Het is weer zover. Een klein clubje, waarvan ik een schakel ben, zijn bezig om een buurt BBQ te organiseren. We hebben een ongewonen 'buurt'.  Dwz het bestaat niet uit een aantal rijtjes huizen die in een soort hofje opgesteld staan. Wij wonen aan een dijk. De dijk bestaat uit twee delen - Oosteind en Matena. Er horen ook een paar klein stukjes bij - en dat geheel is onze 'buurt'. We hebben een buurtvereniging met een goed bestuur. Regelmatig hebben we te maken met de gemeente en daar onderhandelt dan het bestuur op een zeer correct en succesvolle wijze over onze zorgen.

Nog een paar weekjes, dan verzamelen er zo'n 80+ bewoners een prachtig landgoedje hier aan de dijk. Fruitbomen, schuurtje met afdak. Een wc aanwezig, geiten in de wei. De tafels en stoelen zijn al besteld. Zelf hebben wij als groep een aantal party tenten aangeschaft - deze worden door ' de mannen' opgezet met verlichting en papieren tafelkleedjes.

Vandaag wordt de boodschappenlijst samengesteld. Er zijn weer meer dan 80 aanmeldingen. Dat wil  niks zeggen natuurlijk. het gaat om  - hoeveel % van de bewoners doen mee. Meer dan de helft van de leden ( gezinnen) hebben zich opgegeven - ong 30% heeft aangegeven een andere afspraak te hebben. Een klein aantal komen toch nog op de dag - dan blijft er maar een heel klein groepje over die zich hierbij niet aangetrokken voelen.

Dat zegt wat voor vandaag ( 2012) - er heerst een samenhorigheid die meer tot het verleden hoort dan het heden. Het is een moment waar veel besproken wordt, bij-gekletst, nieuwtjes verwisselt. Ik voel me hier veilig. We lopen de deur niet plat bij elkaar - maar het voelt gewoon goed. Ik maak me geen zorgen als ik alleen this moet zijn. Heerlijk. Ik heb er zin in. Het is een genot en eer om deze leuke activiteit te mogen verzorgen. Kinderspelletjes, mannen praatjes en tiener gelach.

Laat die vuurkorf maar braden - ook zonder hebben we het warm - met elkaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten