woensdag 24 juni 2015

Zorgen maken - nee joh, alles komt goed, wacht maar af!


Zorgen - niet om morgen maar om 'IETS'. 

IETS is datgene waar je geen grip op hebt.


IETS wat je 'bang' maakt en een eng gevoel geeft in je maag.

IETS wat je niet wil dat iemand overkomt, mee maakt, voor komt te staan.

IETS wat iemand over het hoofd hangt.

Gezondheid - ziek zijn, beter worden

Geldzorgen - rondkomen, schulden

Baan weg - of niet!

Huwelijk of relatieproblemen- geweld

Verslaving- aan geld, verdovende middelen, gokken, 

Gewicht- te dik, te dun

.... om maar een paar te noemen!


Als ik dat lijstje zo bekijk, dan zijn er meerdere mensen die geraakt zijn of zullen worden door een of meer van deze 'opties'. Mensen die dichtbij mij staan - mensen die wat verder weg staan, en mensen die ik via via ken. Nee, ik ben geen zwartkijker, integendeel. 

Wat ik vandaag dan weer hoor over mogelijk baanverlies, gezondheidsproblemen enz. dan is het redelijk te denken dat deze IETS voorkomt in het dagelijks leven van allen. 

Niet alleen de mensen die ik ken. 
Achter alle voordeuren schuilt wel een IETS. 
Daar ben ik van overtuigd.

De dichterbij dat je er staat des te harder dat de IETS aankomt.

Ik heb geleerd, als gelovige, dat ik alles aan het kruis mag brengen en aan de voeten van Jesus neer mag leggen.

Ik heb geleerd en weet ook wel dat ik IETS aan God over moet laten.

Ik weet ook, als nuchter denkend mens...dat IETS (vaak) te groot is voor mij om er wat aan te doen, op te lossen of weet mee om te gaan.

Ik weet ook dat ik kan bidden - dat God mijn gebed aanhoort en dat ik IETS aan Hem over kan dragen ( Hij weet het toch al en de uitkomst ook)

Ik weet ook dat God heeft gezegd dat ik me geen zorgen HOEF te maken om IETS. Dat Hij er is voor mij en al die mensen die met IETS te maken hebben.

Ik weet ook dat MIJN oplossingen NIET de Zijne zijn. 

Ik weet dat Hij weet wat goed voor mij en mijn dierbaren is.

Dat alleen Hij weet wat mijn toekomst is en inhoud.

Ik weet ook dat IK de kansen moet pakken die Hij voor mij (en allen) aangeeft en mogelijk maakt.

IETS = ANGST

Tenminste dat denk ik. Zo vertaal ik IETS ook. De angst dat IETS te groot is, niet te stoppen is, of niet op te lossen is.

Ja, gek is dat. Terwijl ik weet dat GOD alles kan en doet. Dat Jesus voor mij en alle IETS dingen gestorven is.

Dat Hij het beste met mij ( en allen die ik lief heb) voor heeft.

Dat ik maar een kik hoef te geven en Hij hoort mij.

Ik bid. Ik vraag God voor rust in mijn lijf. Ik geef mijn IETS aan hem.
Soms dagelijks.

Ik BID voor wijsheid

Ik BID voor rust

Ik BID omdat ik BID

Ik BID omdat dit mijn manier van communiceren met God is.

Ik BID omdat het troost geeft

Dat BIDDEN mij moed geeft

Dat BIDDEN gehoor geeft aan God zijn belofte aan mij

Dat Hij er is voor mij en voor allen die naar Hem op zoek gaan.


Matteüs 6: 25-3(NIV)

Geen Zorgen

25 "Daarom zeg Ik u, maak je geen zorgen over uw leven, wat je zult eten of drinken; of over je lichaam, wat je draagt. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam meer dan kleren 26 Kijk naar de vogels in de lucht?; ze zaaien niet of oogsten of op te slaan weg in schuren, en toch uw hemelse Vader die ze voedt. Bent u niet veel meer waard dan zij? 27Kan iemand van jullie door de zorgen toe één uur om je leven ?

28 'En waarom denk je zorgen over kleding? Zie hoe de bloemen van het veld te laten groeien. Ze doen geen arbeid of spin. 29 je toch zeggen dat ik dat ook niet Salomo in al zijn pracht en praal was gekleed als een van hen. 30 Als dat is hoe God kleedt het gras van het veld, dat is hier vandaag en morgen wordt in het vuur geworpen, zal Hij u niet veel meer kleden-kleingelovigen? 31 Dus maak je geen zorgen, zeggende: "Wat zullen we eten? ' of 'Wat zullen we drinken?' of 32 voor de heidenen lopen na al deze dingen 'Wat moeten we dragen?', en uw hemelse Vader weet dat je ze nodig hebt. 33 Maar zoekt eerst zijn koninkrijk en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen worden gegeven aan u als goed. 34 Dus maak je geen zorgen over morgen, want morgen zal zorgen te maken over zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.


Ik leg neer bij het kruis wat Hem toebehoort mijn IETS -  dat wordt van mij gevraagd 
en zelfs verwacht.

En dan BID ik om wijsheid, om inzicht en het zien van mijn mogelijkheden.



Dan zal God mij dragen op de momenten dat het wandelen mij te zwaar wordt.




Alleen Hij kan mijn IETS  NIETS maken!!

3 opmerkingen: