zondag 5 mei 2013

Lieve zus

Op 5 mei 1950 kwam jij op deze wereld en werd jij de eerste en oudste dochter van je ouders, Jan en Johanna. Ik heb nog een paar foto's van jou met Peter, onze broer. Je zag er prachtig uit met je krullen en lief meisjes gezicht. Na 3 jaar was jij mijn grote zus geworden. Ik was geboren en werd de 2de dochter van onze ouders

Grote broer en zus met zusje
Samen deelde wij een slaapkamer- ik sliep in een twijfelaar tegen de muur van de slaapkamer van onze ouders, maar jij sliep onder het raam. Dat was veel te koud in de winter, met al die bloemen op het raam, dus kroop jij savonds naast mij in bed. Ik weet nog dat jij soms dacht dat ik niet sliep. Dan hield jij mijn neus dicht geknepen totdat ik, snakkend naar adem, wakker werd. Kinder plagerijen. Dat hoorde erbij.

Als oudere zus had jij vaak de zorg voor mij, vooral bij het naar school gaan met de trein. Als zussen liep het altijd wel goed tussen ons. Gewoon- je was mijn grote zus en ik je zusje. Dingen liepen zoals bij vele gezinnen. Soms vredig soms met kattenkwaad, soms met ruzie.

Ik herinner me nog hoe trots je was toen ik voor het eerst ' een grote meid werd'. Ook hoe jij ons, terwijl je uitgerekend was met je eerste kind, verwelkomde in je huis toen wij terug kwamen in Nieuw Zeeland. Dat was heel wat.

Samen kregen wij kinderen. Het was gezellig met al dat kleine grut op bezoek bij opa en oma.

Mijn grote zus met een mooie strik in haar haar.
Veel hebben we samen meegemaakt. Jammer genoeg viel onze relatie uiteen. Het doet nog steeds pijn dat wij geen zus relatie meer hebben. Ik had zo graag mijn oma verhalen met jou gedeeld. Ik had zo graag bij jou op bezoek gekomen en je man ontmoet. Ik had zo graag.......

Hoe dan ook, dat feit dat wij zussen zijn kunnen wij niet veranderen en dat zou ik niet willen.

Zus, ik hou van jou. Het is je verjaardag vandaag en ik denk terug aan onze tijd samen. Wie weet wat de toekomst nog brengen zal. Ik houd hoop!

Liefs van je zusje
Young families

3 opmerkingen:

  1. Wat mooi geschreven wordt er geƫmotioneerd van. Ik zou ook zo heel graag een goeie relatie hebben met mijn zus maar t wil maar niet lukken.Het is maar goed dat die plekjes in je hart altijd open staan.
    Erg mooi geschrevenAnita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig stuk tekst Anita! Ik moet er niet aan denken om m'n zusje te 'verliezen', hoewel onze band door het leeftijdsverschil nooit zo heel hecht is geweest als die van andere zussen.

    BeantwoordenVerwijderen