woensdag 1 mei 2013

Een nieuwe koning

Uitstraling

Voor velen was gisteren een memorable dag. Een waarin wij, het volk, de gelegenheid kregen een troonwisseling mee te maken. Om, net als bij een bruiloft, een publiekeIjke verklaring van liefde en trouw te aanschouwen.

En wat een ervaring en belevenis was dat. Voor mij althans, geweldig. Ik hield het zo af en toe niet droog. Zoals velen dat zo wel zullen hebben ervaren. Vooral toen Koning Willem Alexander zijn moeder zo liefdevol toesprak. Wat een brok in de keel moment was dat. Prachtig.

En wat een metamorfose onderging zijn moeder. Van koningin tot oma in een ongelooflijk korte periode. Deze rol heeft ze niet alleen verdiend maar past ook bij haar als gegoten. Ik weet wel zeker dat zij deze rol ook net zo bekwaam, liefdevol en met vreugde zal bekleden als die van onze koningin. Net als koningin zal ze wel frustraties, verdriet en vreugde kennen. Klein(e)kinderen worden groot, gaan de wijde wereld in en worden een deel van de beschaving waarvan zij een deel van uit maken.

Er zullen altijd wel mensen zijn die het koningshuis weg zouden willen hebben. Ik vraag me wel eens af ' waarom dan? Wat voor kwaad doen zij dan? en , waarom roept het koningshuis zoveel emoties en tegenstand op in een mens?' Ik las een uitroep/ protestslogan die ging zo -  " Weg met het koningshuis. Het is 2013!" Nou en, denk ik dan! Wat voor negatieve ervaring heeft deze persoon meegemaakt omdat we een koningshuis hebben?

Als het er nooit was geweest zou ik het niet missen, maar het is er wel! Dus, afblijven van iets wat bestaat. Leer ermee omgaan, ermee leven. Doe er wat mee! Iets positiefs. Want in alles zit wel een positief verhaal of leermoment. Een mens roept al gauw dat er iets niet deugt- negatief commentaar vliegt sneller rond dan een compliment blijkbaar. Wat jammer is dat.

Enfin, wij hebben nu een koning. Ik gun hem en zijn gezin alle sterkte toe deze taak waardig en met veel wijsheid maar ook plezier te volbrengen. Ik bid ook voor een omkeer in de harten van diegene die kwaad willend zijn, roddelen of negatieve berichten de wereld in helpen. Dat er ook in hun harten een wijsheid en genot ontwikkeld en die ogen doet openen naar het mooie en nuttige van ons koningshuis.










1 opmerking: