zondag 15 juni 2014

Het is .....dag zondag!

Er is een hele lijst van 'dagen' die wij in onze maatschappij in ere houden.Tenminste, dagen zoals Hemelvaart, 1ste en 2de Pinksterdag, 1ste en de Kerst, Oud en Nieuw, verjaardagen, herdenkingen om maar een paar te noemen worden. Die dagen worden blij geaccepteerd als - vrije dagen - hoewel de achterliggende reden voor die dagen is tegenwoordig niet bij iedereen bekend. Wel worden ze gebruikt om leuke dingen te doen, toch?

Mijn vader en mijn opa met mij rond 1956-7.
Of je het mee eens bent met DE DAG of niet, wij ( mensen) hebben waarschijnlijk een drang om actualiteiten zoals verjaardagen, feestdagen en bijzonderheden een label 'VIEREN' te geven. De mensheid heeft belang bij rituelen. Het schept orde aan de dag en ook zo het ritme van een jaar.

Denkt u even aan uw ochtend 'ritueel' - uw dagelijkse routines en gewoontes. De rangorde van het opstaan, gereedmaken voor uw dagbesteding, de maaltijd rituelen. Het is goed om die te hebben - wij herkennen zo de dingen die voor ons belangrijk zijn.

Zondag is het VADERDAG! Down Under is het de 2de zondag in September ( terwijl Moederdag daar wel op de zelfde dag ( 2de zondag in mei) wordt gevierd.

En je kan het er mee eens zijn of niet - toch is het een eerbetoon aan de rol VADER. Wie vindt het nou niet leuk om een pluim te krijgen, bedankt te worden voor inzet, energie, 'er zijn' en gewoon gewaardeerd te worden. Leuk om dat zo af en toe te belichten. Hoe je dat doet is aan ieder overgelaten.

Met een eigengemaakte kaart van een 3 jarige, of een dure horloge van een kind (gekocht door een vermogend moeder). Het commerciƫle druipt er tegenwoordig wel een beetje veel af. Dat is mijn mening- en iedereen kan daar het zijne/haare van denken.
Ontbijt op bed: Geeft niet dat de jus orange nu in het matras is getrokken - gaat om de gedachten!
Uit eten met het hele gezin: Dus ook een beetje moederdag want dan hoeft mam niet te koken.
Bezoek aan je ouders: Toch even extra aandacht geven aan je ouders vandaag - want ja, ze zijn er nog!

Op vaderdag, net als vele dagen denk ik ook in het bijzonder aan mijn vader en schoonvader.
Ook denk ik aan mijn 2 zoons en 1 schoonzoon die ook vader zijn.
Ik denk over het AARDSE VADERSCHAP.
Aan de mannen voor die de rol VADER is weggelegd!

Ik zet mijn petje af voor de mannen die, binnen hun eigen mogelijkheden, zo goed mogelijk voor hun gezinnen proberen te zorgen. Op welk gebied dan ook.

Vaderdag - dat de zon mag schijn en dat geeft al een feestelijk tintje aan deze dag  - geniet en maak, op welke manier dan ook - een symbolisch gebaar richting VADERS!

Volendam 2009 - Weekendje weg. Mijn schoonvader en ik.

Zondag - een bloem leggen bij het graf, een bezoek brengen om eventjes stil te staan bij zijn bestaan.
VADERS, ik mis jullie aanwezigheid - allebei!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten