maandag 4 mei 2015

NIETS is ook IETS

De titel beschrijft mijn gevoel vandaag. Ik ben een werk in uitvoering. Maar niet alleen ik - ook de dingen waar ik mee bezig ben, graag doe of in het laatje van 'moet doen' ligt.

Er zijn dagen dat ik niet echt vooruit te branden ben. In alle opzichten en alle goede voornemens daargelaten. Soms laat mijn lichaam me in de steek, of de klok, onverwachte gebeurtenissen en ook wel een de ZIN er niet in hebben- nergens in.

Het is lastig. Ik denk dat meer mensen hier last van hebben maar eigenlijk hoor ik er weinig over. In mijn hoofd heb ik alle nodige energie. Dat zet zo af en toe niet door naar mijn lichaam. Het blijft ergens 'hangen'. Ook ontvang ik genoeg ideeën en sla ik ze op. Er ligt een rijkdom aan gedachten opgeslagen - waar ik op momenten zoals vandaag, moeilijk bij kan komen.

De dag begon goed. Al vroeg wakker - een gewoonte- en dan een preek opgezet van Jan Verschoor.
Jan preekt regelmatig bij de HOEKSTEEN o.a. in Etten Leur en die preken staan online. Ik nam mijn bijbel erbij om de paar passages die in de preek voorkwamen zelf mee te kunnen lezen. Daarvoor gebruikte Jan de vertaling uit Het Boek. De eerste was uit Matt 27:62-66 en 28:1-20 (tot einde boek van Mattheüs). Mooi- zo concreet een boodschap, helder en vol belofte.

Ik bleef er eventjes bij de boodschap - terwijl de preek zelf doorging. (28:20 "En vergeet dit niet: Ik ben altijd bij u, tot aan het einde van de tijd".) Zo mooi, wat een belofte. En waarom kruipt er zo af en toe toch twijfel in me, zo van "God, sta me bij, help me in (of uit) deze situatie". Hij is al in de situatie voordat ik het zelf door hebt. Waarom zie ik dat niet? Dat 'alleen ervoor staan' gevoel wil ik voor eens en altijd kwijt.

Na ontbijt en een luie start - wil ik 'iets' doen wat vandaag ok nuttig maakt. Een groot aantal foto albums roepen om afgemaakt te worden. Iets wat ik DOL GRAAG doe. Er zijn recepten die ik uit wil proberen - nog zo'n passie. Ik heb boeken om te lezen, waardevolle boeken waarmee ik hoop meer te leren en groeien in de persoon die ik hoor te zijn.

Niks van dat alles. Ik staar nu naar dit scherm en denk - genoeg. Waar heb ik het over, hoe interessant is dit voor iemand om te lezen?

Over mijn strubbelingen, het worstelen om uit mijn 'niets doen' bui te komen.

God wil dat ik mijn talenten gebruik, dat ik een verschil maak, dat ik mijn dagen laat gelden.

Ik denk dat er een bepaalde discipline ontbreekt- of eventjes ' op vakantie' is gegaan.

Maar ik mag ook eventjes NIETS!

NIETS, zodat ik besef wat ik wel allemaal kan. 

NIETS omdat het me tijd geeft om Hem in de rust terug te vinden.

NIETS omdat het ruimte creëert 

NIETS omdat het ook IETS is

Fijne zondag allemaal!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten