zondag 20 december 2015

De drukke dagen

Ik hoor om mij heen - ' deze drukke dagen, ik kan het niet bij houden'.  Soortgelijke uitspraken zitten veel in de lucht.

Wij, de mens, hebben het druk net voor het einde van het jaar, in voorbereiding van de kerst en verdere feestdagen. Drukker dan normaal.

Meestal negeer ik dat soort uitspraken en kreten, maar blijkbaar vind ik het nu eventjes nodig om daar wat over te schrijven.

DRUK zijn. Veel te doen, te organiseren, voor te bereiden, afmaken, planningen. Eind van het jaar is in zicht.

Zelfs als ik dit schrijf krijg ik de neiging om sneller te typen, te denken en te praten. Ik voel de haast - zeg maar.

Ik vraag mij dus ook af ( ik wilde me schrijven maar dat mag niet meer he? me ligt er na 2015 uit) waarom wij het nu zo druk hebben? Zijn de andere dagen van het jaar, de aankomende weekenden, feestdagen of gebeurtenissen dan zo onbelangrijk dat wij alles op deze twee weken gooien?

Voor het nieuwe jaar moet nog eventjes Dit af, Dat erbij, Daarnaartoe.

Ik ga opletten hoe ik elke eind van de week, maand en seizoen ervaar het komend jaar. Of ik mij dan ook druk maak omdat 'tijd' dan voorbij is. Het einde van...zeg maar!

Einde van een week - heb ik alles wel gedaan of moet ik er nog wat 'inproppen' voordat het niet meer kan- juist in die week.

Einde van de maand: Is het al zover - weer een maand voorbij. Maar ik heb dit of dat nog niet gedaan, niet af- in de maand die 'bijna' om is!

Einde van het seizoen. Wat nu al de truien tevoorschijn halen, nu al zwempak mee, nu al aardbeien plukken. Ik ben er dan misschien ook nog niet klaar voor, ik heb nog niet genoeg genoten van de herfst, het voorjaar of de zomermaanden. Is het echt al winter dan?

Het jaar 2015 loopt ten einde. En ik zie en ervaar dat 'wij' mensen rennen om het nog mee te kunnen maken.

Er zijn nog 11 dagen om van te genieten, te gebruiken, te waarderen. En dat ga ik ook doen! Want, voordat ik het weet - is het

2016

Met een knipoog naar 2015 en de kerstdrukte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten