woensdag 24 februari 2016

Wie ben ik...denk ik dan! Want ik DENK...

- het is een beetje langer geworden maar ja...dan heb je ook wat! Lees maar verder- neem er een bakkie koffie/thee erbij!



Meningen - zo gevarieerd als de wolken in de lucht, 
grassprietjes in het veld 
en vissoorten in de zee. 

Zo veelvoudig aanwezig als korreltjes zand op het strand.

Mijn hoofd zit vol met gedachten, meningen, opmerkingen. 
Of zijn het beoordelingen?
Of nog duidelijker te zeggen - REACTIES!

REACTIES op gebeurtenissen die elke dag rondom mij spelen.

En niet allemaal negatief hoor- denk wel dat het balans tussen positief en negatief meer de positieve kant op gaat - maar ja, dat beoordeel ik dan zelf.

Anderen zullen dat heel anders zien - een oordeel of mening over hebben.

Want; dat mag - vooral in Nederland.

Reacties op artikelen, uitspraken, beelden en gebeurtenissen rondom. Niet alleen in mijn directe omgeving maar op wereld niveau. Want alle nieuws vliegt zo snel 'de wereld' in dat soms in Nieuw Zeeland iemand iets weet - voordat wij het in Nederland weten.

Als voorbeeld: Het overkwam mij gisteren - mijn dochter in  Nieuw Zeeland stuurden een bericht en hoopte dat ik niet in een/ de trein zat waarmee het ongeluk was gebeurt in Dalfsen gisterochtend. Het nieuwsitem stond wel op mijn telefoon - maar die had ik nog niet gelezen......!!!


Terug naar het onderwerp: 

IEDEREEN MAG EEN MENING HEBBEN - HET UITEN!

Eigenlijk hoor je er niet bij als je ergens geen mening over hebt - dus sta je alleen of ga je met de meute mee? Sla je links af - of ga je rechts?

Nu zou je kunnen constateren dat dit OOK een beoordeling of meningsuiting stukje schrijven is.

Want je kan je mond niet meer open doen - of iemand VINDT er wat van!

Meningen hebben MAG en is zelfs BEVORDELIJK zodat men in de gelegenheid wordt gesteld om zelf een standpunt in te nemen - om ergens achter te staan - of niet! Dan wel als het nodig zou zijn om een mening te vormen over een belangrijk (!) onderwerp.

Wat ik merk - is dat het vormen van een mening een beetje uit de hand gelopen is - en het wordt schreeuwen, verwensen, uitschelden. Zelfs op de vuist gaan met anders denkende.

Een MENING hebben - zoals ik dat altijd hebt ervaren - was dat ik ergens mee of niet mee eens MOCHT zijn. Het was ook goed dat je zei, " Ik ben er niet uit. Ik weet het nog niet. Ik heb mij er (nog) niet in verdiept."

En hoe wordt een mening gevormd? Gebaseerd op volledig informatie, persoonlijk inzicht of geloof, eigen gevormde normen en waarden? Grote groepen - of sterke persoonlijkheden!

Is het nog mogelijk om een mening te vormen zonder beïnvloed te zijn door de 
JA  of  NEE kampen.

Ik omarm mijn geloof. 

Dat is voor iedereen anders. 

Lief hebben, elkaar respecteren, behulpzaam zijn, respect tonen. 

Eigenlijk tracht ik de Gouden regel van Micah 6:8 na te streven: 

To Live Justly, To Love Tenderly and to Walk Humbly with My God!

en dat valt niet altijd mee. In een wereld vol haat en nijd maar ook lief en leed EN die meningen, het uit schreeuwen van verwensingen en beledigingen - ALS je ANDERS denkt dan de ander.

Soms stort het mij dat ik een mening heb over iets. Want het liefst zou ik overal buiten willen staan. Maar ik denk dat het zeer moeilijk of bijna onmogelijk is geworden.

Het zijn nogal grote onderwerpen zeg!

Geloof of niet

Over het onderwijs

Gezondheid zorg

Leven en dood

Straffen

Voedsel

Oorlog en geweld


Als ik hoor of lees wat mensen elkaar toeschreeuwen vaak over een onderwerp waar zij geen ervaring mee hebben maar wel denkend dat ze er iets van mogen vinden- dan slaat de schrik om mijn hart.


(lees artikel online)

Nu is het thema wat veel aandacht krijgt - EUTHANASIE

Nog niet lang daarvoor - een oproep om een wet in te voeren voor orgaandonoren
Je bent een orgaandonor - behalve als je NEE zegt.
( er dus vanuit gaand dat iedereen dat WIL)

Nu lopen de twee onderwerpen samen - hand in hand zou je kunnen zeggen.

Want de ene wil dood en de ander niet - laten we maar gebruik maken van de situatie
( weet het klinkt erg cru maar zacht gezegd- is het ook  )

Er blijken mensen te zijn die voor Euthanasie kiezen 

EN

hun organen doneren aan zieke mensen die WEL willen leven.

Leven en dood

Ik ga er niet over - voor mij is het aan God om die beslissing te maken.

Dood gaan zal ik - ongetwijfeld - maar hoe en wanneer - niet aan mij.

Ga ik mensen beoordelen die wel denken dat zij dat recht hebben?

Nee, want ook daar ga ik niet over.

Wel over mijn standpunt

En die mag ik uiten

Daar mag ik een mening over hebben

Voor mijzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten