dinsdag 28 juni 2016

Wij willen ons levensstijl verbeteren!

" Ik ben mijn taille kwijt. Kan een paar rokken niet meer dicht krijgen - toch ben ik niet aangekomen. Het lijkt wel of ik een heel ander lijf hebt gekregen. Nou ja vorm dan." We zaten aan de koffie- met plakje ontbijtkoek erbij. Een ochtend ritueel- Ontbijtkoek bij de koffie. Heerlijk.

" Het is ook niet alleen mijn lijf," zegt ze, " maar ik slaap ook zo slecht. Krijg niet meer dan 4-5 uur slaap, daarna is het zucht, dommel, zucht, dommel en dan maar eruit. Het is wel leuk om die verschillende vogels te horen voordat het dagelijks verkeer de luchtruim verstoord met geluiden. Maar ja, elke ochtend? Elk voordeel heeft zijn nadeel zal ik maar zeggen."

Dit is een gesprek die ik een paar maanden geleden ook al hebt gevoerd met een andere vriendin. Ik begon mezelf er steeds meer en meer in te herkennen. Vooral dat slapen- of weinig dan. Ik probeer weer op die aanbevolen aantal uren (8) te komen. Een hele enkele keer is het mij gelukt- maar dat is echt uitzonderlijk. Het wakker zijn en naar de vogels luisteren doe ik ook - te vaak voor mijn gevoel. Mijn taille is er nog alleen wat daarboven zit aan zwembanden - tja, dat heb ik wel aan mezelf te danken.

Ik wil weer een meer voor mijn lichaam gaan zorgen- want dat ben ik een beetje gaan verwaarlozen. Er kan makkelijk 10 kg af. Nu ja makkelijk - ik bedoel eigenlijk dat ik er wel 10 kan missen- maar dat makkelijk, ho maar! Het betekend dat ik/wij ons levensstijl aan zullen moeten passen. Vooral de denkwijze.

Alleen is ook maar alleen. Op een of andere manier heb ik toch mensen nodig om mij te steunen een aanmoedigen- en zelf vind ik het ook prettig om iemand bij te staan. Ik verkeer in een leeftijdsgroep waar wij vrouwen veel veranderingen ondervinden - inclusief de vorm van ons lijf. Het voelt alsof het een eigen leven aan het leiden is.

Afgelopen week hebben wij (3) vrouwen een eigen groepje gestart. Een weeg moment- een doel en een dagboek. Elke dag iets schrijven- of elke dag alles schrijven- waar je kracht uit haalt, is de bedoeling. Misschien helpt het als je alles opschrijft wat je eet- en wordt het zo duidelijk waar je knel punten zitten. Dan komt erbij dat bewegen erg belangrijk is. Nee, niet dat je thuis al trappen loopt- want daar is je lichaam aan gewend. Maar de fiets nemen ipv de auto, meer buk en rek bewegingen. Parkeer de auto verder weg van de ingang van het winkelcentrum bv. Beetje extra lopen kan geen kwaad.

Het is geen zwaar programma - we gaan onszelf niet gek maken- een koekje, chocolaatje of wijntje mag best. Doe de volgende dag dan even wat extras om er weer van af te komen.

We hebben alle 3 ook een spaarpotje in gebruik genomen. Wekelijks een bijdrage van €2,00. Met misschien een shop dag in 12 maanden voor een nieuwe broek, jurk of bloes. Of een make over. Iets waar wij naar uit kunnen kijken als 'beloning' dat wij goed bezig zijn en voor ons lichaam willen zorgen.

Ons doel - om niet gek te doen. Het is geen wedstrijd en als we maar 1 kilo per maand 'minderen' vinden wij het al goed. Het is er geleidelijk aan bijgekomen - dus kan het er ook geleidelijk aan weer af.

Ik heb 28 juni 2017 al in mijn agenda gezet - om hierop terug te komen. Ik ben erg benieuwd.



6 opmerkingen:

  1. Succes! Wat een leuk idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Blomme. Dit process heeft al eens eerder voor mij gewerkt - zo'n 40 jaar geleden na twee bevallingen. Het is niet alleen gezellig met elkaar maar ook motiverend. Ik zal er zo af en toe over bloggen. Misschien zie ik je weer terug op mijn pagina- erg leuk dat je even langs bent geweest.

      Verwijderen
  2. Tsjongejonge, goede voornemens middenin het jaar, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms duurt het even voordat er een goed voornemen de aandacht krijgt - en het is inderdaad LEUK!

      Verwijderen
  3. Succes. Minder suikers, meer bewegen zijn voor mij goede ingrediƫnten voor de slanke lijn. En dan -af en toe- bewust genieten van het tegendeel;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook hoor- maar het schijnt dat bij mij ook mijn slaap gewoontes parten spelen. Ik ga eraan werken. Bedankt voor je steunende woorden. Zie volgende blog erover. Het werkt idd echt

      Verwijderen