woensdag 5 mei 2021

Vrijheid: Voor velen een moeilijk begrip

 

Het is 5 mei. Vandaag viert ook mijn zus haar 71ste verjaardag. Gefeliciteerd zus. Dat was vroeger dubbel feest. Nu zij niet in Nederland woont is het toch anders voor haar. In Nieuw Zeeland is 25 April de herdenkingsdag. ANZAC day (Australia New Zealand Army Corpse)  of ook wel Poppy Day genoemd. Zelfde maar anders. Lest we Forget, is de spreuk! Het vieren van de vrijheid die zoveel levens heeft gekost. 

Toch blijven we oorlog voeren. Zucht! Diepe zucht! Langzamerhand heb ik steeds meer moeite met de term 'vrijheid'. Dit was en is toch het recht voor iedereen? Om in vrijheid te kunnen leven. Waarom zijn er staatshoofden die daar zo anders in staan? Die denken de wijsheid in pacht te hebben over hoe mensen moeten leven? Aan welke regels ze zouden moeten houden? Enfin, daar heb ik geen antwoord op en laat ik het daar maar eventjes bij.

Vrijheid voor mij. Wat betekend het in mijn inzicht?

Vrij(heid) - niet gebonden. Eigen verantwoordelijkheid voor zelf en ook mijn omgeving. Keuzes maken ten opzichten van eigen belang, groei, welzijn. Zorgen dat mijn 'vrije keuzes' anderen niet schaden of benadelen.

Ik heb 'heid' opgezocht. Er zijn 3718 woorden die op 'heid' eindigen. Heid is een 'achtervoegsel' oftewel een 'suffix' zoals het in het engels staat beschreven.

Zelfs het woord vrij moet er iets achter hebben. Vrijheid- iets zijn dus.

Dit is niet zonder verantwoordelijkheid. Dat is mijn gedachten, mijn mening over mijn vrijheid. Als ik mijn vrijheid waardeer en koester, is het dan ook niet aan mij om te zorgen dat ik de vrijheid van anderen niet nadelig beïnvloed? Vrijheid is geen ander woord voor egoïsme.

Pfff...diepe gedachten en inzichten. Ik moest het even uit mijn hoofd kwijt. Mogen zijn wie ik ben en mogen vieren dat ik er ben.

Vandaag een bijzondere dag. Mijn man heeft samen met een andere schrijver een boek geschreven. Vandaag, aan onze burgervader overhandigd. Bij het bevrijdingsmonument in een prachtig park die ik nog nooit had betreden. Ik zag de vlag omhoog gaan, heb het Wilhelmus gehoord en nieuwe kennissen ontmoet. Een bijzondere bevrijdingsdag. Mooi om mee gemaakt te hebben. 

Ik vier mijn vrijheid. Jij ook?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten