donderdag 26 juni 2014

My Neighbour's House - volle bak!

Ja, dat is snel he? Ik dacht " laat ik er nou geen week overheen gaan. Doe wat je moet doen - schrijf er meteen over". Dus, bij deze.

Het was volle bak gisteravond - allen aanwezig. Het weer leende zich ook om buiten te kunnen zitten. Gezellig, knus een beetje fris maar dan val je ook niet zo makkelijk eventje 'weg'. Niet dat het mogelijk is met de gaande discussies.

Eerst een 'verzamel half uurtje'. Koffie, thee praatjes. Even bijkletsen. Om 20:00 beginnen we met gebed. Dit wordt meestal door Jan uitgesproken. Een soort stille afspraak en als gastheer ook zijn voorrecht dat te doen. Jan vraagt voor wijsheid, begeleiding van de H. Geest. Hij bid dat wij open staan voor de aanwijzingen die in het boek staan en de gesprekken die erop volgen - dat wij ervan kunnen leren en groeien in de kennis die wij nodig hebben, om dichter bij God en zijn Wil voor ons leven te komen.

Dan beginnen we te lezen - een voor een. De schrijfster Marja begint en geeft het stokje door aan diegene die zich geroepen voelen om ook voor te lezen. Je moet dat ook zelf willen uiteraard. Het boek is in  het engels geschreven - en als jij je daar niet bij op je gemak voelt, net als hardop voor anderen bidden of spreken - dan is het je goed recht om te luisteren. Ik houd erg veel van voorlezen - een van mijn favourite taken als juf dus laat ik de kans niet voorbij gaan.

Er komen gesprek/vraag momenten. Er zijn passages waarin er veel  'uit te pluizen' valt . Die komen zonder er over na te hoeven denken, automatisch aan bod. Er staan woorden in de teksten die uitleg vergen. Er staan uitspraken en beschrijvingen die discussies opwerpen.

Gisteren draaide het om - KEUZES MAKEN!

Klinkt helder, makkelijk misschien en iets wat we elke dag doen. 
Juist. 
Maar vanuit welk perspectief?

Wij staan in een wereld met wereldse attracties en mogelijkheden.
Als gelovigen staan wij in een goddelijke wereld met spirituele mogelijkheden.

Kiezen wij om mee te doen aan wereldse dingen of kiezen wij voor God in onze wereld?
De gezegde dat men "geen twee meesters tegelijk kan dienen" is hier van toepassing!

TIJD: We hebben 24 uur per dag om bezig te zijn om deze wereld te behoeden, behouden en laten schitteren. We hebben de mogelijkheid om er te ZIJN voor anderen en ons bezig te houden met de verzorging, samenzijn en wel zijn van allen en alles om ons heen.

Toch komen wij TIJD TE KORT.

Waarom? 

Waar houden wij ons mee bezig?

Een persoonlijk voorbeeld: Huishouden, drie opgroeiende kinderen, werken en studie. Om het maar niet te zeggen over privé leven, familie en vrienden. Druk druk druk. Ik las graag en veel ( vergeleken bij anderen in mijn omgeving). Ik besefte dat 'iets' ruimte moest gaan bieden voor andere dingen die belangrijk waren - toch was mijn liefde voor lezen niet 'slecht' of dat het 'weg' moest.

Ik gaf mijn dilemma over. Ik bad en vroeg om 'discernment' - 'inzicht'. Laat mijn interesse in een boek, verhaal of blad mij voorbij gaan als het iets is waar ik niet van groei, leer of nodig hebt, of mij zelfs negatief zou beïnvloeden. En binnen een korte periode liet ik 'begeerde' publicaties links liggen. De drang, interesse of nieuwsgierigheid was ECHT weg. Er kwamen belangrijke dingen voor in plaats waar mijn aandacht en energie voor nodig was.

En lezen - dat doe ik nog steeds, met inzicht!

Als ter afsluiting: Romeinen 8:5 ( Het Boek)

Wie zijn eigen zin doet, denkt en leeft alleen op natuurlijke vlak. Maar wie zich door de Heilige Geest laat leiden, denkt en leeft geestelijk.

Aan mij de keus





Geen opmerkingen:

Een reactie posten