zondag 29 juni 2014

Van 1966 - tot 2014

De Flavia ( Italiaans schip)
Ons 'thuis' voor 6 weken
Het was eind schooljaar 1966.

Wij woonden toen nog in Nieuw Zeeland. Nog maar net - want eind december zijn wij, mijn ouders, zus, jongere broer en baby broertje terug gegaan naar Nederland. Mijn baby broertje moest geopereerd worden. Hij had Spina Bifida EN open rugje. Maar wel een dun vliesje erover. Dat ( vliesje) op zich was al heel bijzonder. Medici in Nieuw Zeeland waren het met elkaar niet echt over eens wat de juiste behandeling moest worden. Mijn ouders miste hun vertrouwde taal- steun van familie en vrienden en de vertrouwde en herkenbare ( toen nog wel) medische ondersteuning en voorzieningen die Nederland zijn bewoners bood.

De beslissing om terug te keren heeft zijn voordelen en ook zijn nadelen gebracht. 

Overwegend moet gezegd worden - een geslaagde missie. Broertje is nu vader van 3 kinderen.

Mijn jongere broer en ik waren leerling op de katholieke basisschool St Theresa's. Hij twee jaar jonger en in een lagere groep. Mijn eerste leerkracht daar was Zuster Lucia. Wat een SCHAT van een vrouw
( non). Ik heb haar JAREN later een keer weer gezien op een reünie. Prachtig mens.

Het waren 3 leuke jaren - duurde wel even voordat ik maar ook mijn mede leerlingen aan elkaar gewend waren. Plagerijen waren toen niet gezien als pesten. Het is erg moeilijk om als buitenstaander je plekje te veroveren als je van natuur jezelf niet echt 'promoot', en dat deed ik niet. Ik was wat schuw en stilletjes. Door de jaren heen heb ik geleerd dat ik dat anders moet doen - een overlevingstactiek aanleren. Toch ben ik liever in de keuken dan in de feestzaal - altijd al zo geweest.

Ons heen en weer gedoe tussen Nederland en Nieuw Zeeland heeft ervoor gezorgd dat ik scholen in beide landen heb meegemaakt - vriendschappen ook. Ik heb vriendschappen uit mijn basisschool jaren in Nieuw Zeeland en uit mijn Nederlandse jaren jeugdvrienden in mijn 'vriendenboekje' staan. Op latere leeftijd weer een nieuwe vriendengroep opgebouwd na mijn terugkeer naar Nieuw Zeeland. Daar heb ik nog steeds veel en goed contact mee. En eerlijk is eerlijk, met Facebook, Skype en dergelijke mogelijkheden is het contact houden wel makkelijker gemaakt.

1966 - St Theresa's in Three Kings,
Auckland, New Zealand
In mijn vriendenlijst staan namen van een paar vriendinnen van mijn schooltijd op St Theresa's school. En als het eventjes goed uitpakt ga ik een klasgenootje uit die tijd in oktober voor het eerst sinds 1966 weerzien! In het ECHT - LEVENDE LIJVE! Hier, in Nederland. Oh wat is dat GAAF. Gaaf is niet meer hip - maar zegt wel hoe ik er over denk!

Een paar dagen geleden hebben we dit besproken. En wat dat allemaal met je DOET! Ik was weer eventje 12 jaar oud. Met paardenstaart en school uniform aan. Een bruin tuniek met licht gele bloes.

NU maar duimen dat haar zakelijke reis allemaal doorgaat zoals besproken, want dit wil ik voor geen GOUD missen.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten