maandag 3 november 2014

2. Zondag - rust dag - VREDE mag!

Ja, nou ben ik ergens aan begonnen. Wat een onderwerp. Ik heb zoveel gedachten die rondspoken in mijn hoofd dat ik zal trachten ze ordelijk 'op papier' te zetten.

Ik heb de Blog nog eens nagelezen en een paar steekwoorden eruit gehaald. Dat worden de onderwerpen die ik aan ga kaarten, of een beetje verder uitpluizen zeg maar.

Oorlog: Lees hier de definitie vanuit Wikipedia.

Oorlog: Mijn definitie




Twee ( of meer) groepen, kampen, individuen die het oneens zijn over een kwestie.  De zwaarte van de onenigheid ligt aan de zwaarte dat gegeven wordt aan de inhoud van het 'onenig' zijn. De houding, stugheid en onwil om elkaar tegemoet te komen, een compromis te sluiten en elkaars mening te respecteren om tot een oplossing te komen is de reden van een 'oorlog'.



OOR: een orgaan om mee te horen. En we hebben er TWEE!

LOG: volgens het woordenboek: o.a. Lomp, zwaar, onbehouwen.

In het engels als twee ( of meer) niet eens zijn met elkaar dan word de beschrijving ' at LOGgerheads' te zijn met elkaar gebruikt. Dus, vastgelopen, tegen elkaar, botsen. Vastberaden eigen zin krijgen - gelijk halen hoe dan ook!

Nou gebeurt dit ook kleinschalig in gezinnen, op het werk, in de maatschappij. En als je het uitvergroot - dan heb je een machtspel aan de gang die ook voor grovere en schadelijkere gevolgen zullen zorgen.

Door dit onderwerp wat meer aanspreekbaar te maken - om meer inzicht te krijgen in hoe men met elkaar kan onderhandelen, luisteren, begrip en respect op te brengen zou het, naar mijn inziens, een goed plan zijn om met onze kinderen alvast te beginnen om ze te 'bewapenen' met de kwaliteiten die nodig zijn om vredelievend voor om tot oplossingen te komen bij onenigheid.

Onze kinderen worden de bestuurders van morgen. Zou het niet heerijk zijn als we mensen in alle regeringen hebben die op deze manier in het leven staan en zich anders opstellen dan in een MACHTSPOSITIE? Die een vechters mentaliteit erop nahouden?

Nou heb ik het over een WERELD VREDE gehad.

Ik wil het dichter bij huis brengen - THUIS.

In ons hart. 
In ons wezen. 
In gezinnen. 
In onze kinderen.
In relaties.
Want daar is het begin van alles. 

Mijn gebed is voor VREDE voor de innerlijk mens.
In harten en hoofden, in woorden en daden.

Als we dat beter onder de knie krijgen is WERELD VREDE ook mogelijk.


Een link naar meer inzicht: Lees het hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten