zaterdag 26 september 2015

Mensen in beweging

Ik ben een 'product' van immigratie. Mijn leven is verdeelt over twee landen - de helft in Nederland en de helft in Nieuw Zeeland.

Mijn geschiedenis tot dusver-

Nederland - 1953 tot juli 1961

Nieuw Zeeland 1961 tot dec 1966

Nederland 1966 tot april 1971

Nieuw Zeeland 1971 tot juni 2000

Nederland 2000 - thuis land, geboorteland, plek van mijn voorvaderen (en moeders)

Door een gezinsleven gehad te hebben in Nieuw Zeeland heb ik daar mijn kinderen en kleinkinderen wonen. Ook neven, nichten en andere familieleden. Om het maar niet over mijn vertrouwelingen en vriendenkring te hebben.

Door alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren ( mbt oorlogsgebieden en vluchtelingen) kan ik alleen maar sympathy en empathy hebben voor al die mensen die noodgedwongen zijn om hun huis en haard te verlaten en zichzelf in een 'vreemd' land te gaan settelen.

Wel nemen zij hun eigen gewoontes en levensstijl mee. Ja, hoe kan het anders? Als je je leven lang een eigen taal spreekt, tot een bepaald geloof behoort, gerechten kookt en kleding draagt, is het niet zo dat je van de ene dag op de andere alles van je af laat glijden als een jas die je niet meer nodig hebt.

Zelfs voor mij/ons moesten wij even stilstaan bij wat we achterlieten, waar we naartoe gingen, wat we in moesten leveren en wat we ervoor terug zouden krijgen. Daar hadden wij de gelegenheid voor, toch is de realiteit van wat je ervaart anders dan wanneer het alleen maar in je hoofd speelt.

Ik heb er eerder over geschreven- toch voelt het als een noodzaak het weer eventjes aan te kaarten. Dit is mijn ervaring- en ieder beleeft het anders - met alle respect voor eigen meningen,  verhalen en ervaringen!

Het 'thuis maken' in een ander land gaat niet over een nacht ijs. En sommigen bereiken dat gevoel ook nooit. Anderen 'passen zich aan' en proberen anders te zijn dan ze van binnen zijn - en weer anderen passen zich aan en vinden hun plekje, weten die te veroveren en aan te passen aan zichzelf zonder verlies of verloochenen van eigen cultuur en achtergrond.

Is er zoiets als een 'geslaagde' immigrant? En wat is dat voor iemand dan?

Ons heen en weer gesjoemel werd veroorzaakt door gebeurtenissen die voor en oplossing/besluit vroegen die we vooraf niet hadden kunnen bedenken. Het was niet vanwege 'heimwee' of niet kunnen aarden. En nu, nu ben ik weer 'thuis' in mijn eigen land en zoals ik het NU zie- ben ik hier niet meer weg te krijgen. Dat is NU en dat is, denk, hoop verwacht ik ook hoe het zal zijn. 

Ik leef mee met al die mensen die 'op de vlucht zijn' voor wat dan ook. Ik bid dat ze de veiligheid, geborgenheid en liefde vinden die zij nodig hebben om hun leven in een eervol en waardige manier te kunnen beleven en volbrengen. Dat de mensheid zich in alle aspecten laten gelden als vredelievend, behulpzaam en ondersteunend zonder beoordeling. Open armen, open harten en oprechte medeleven.

Ik moet denken aan het verhaal in de bijbel van de Toren van Babel, het mengen van de talen en de communicatie stoornissen die hierdoor ontstonden- de verdeeldheid en onrust. Maar ook het eigen maken binnen groepen van hun identiteit en de samenhorigheid die toch weer tot stand kwam.

Tot slot: Stof om over na te denken - Ik ben opzoek gegaan naar een toepasselijk gebed en denk toch dat dit het moet zijn -

(klik hier voor de link naar de pagina van de Theobaldus Parochie waar ik het gebed van hebt gebruikt)
    Wij geloven in het verhaal van God met de mensen.

    Dat Hij ons tot leven riep,
    dat Hij ons bestemde tot elkaars geluk en tot vrede.

    Wij geloven in een wereld zonder grenzen,
    In mensen die samen op weg gaan.

    Wij geloven in de open hand van mensen,
    Die elkaar groeten met handen vol vrede,
    Die in goed vertrouwen elkaar tot vrede willen zijn.

    Wij geloven in de ogen van de mensen, wereldwijd,
    Die elkaar bevestigen en bemoedigen.

    Wij geloven in de goedheid van de mensen,
    die elkaar de ruimte geven
    om vrije en gelukkige mensen te worden.

    Wij geloven in de hand die deelt,
    in het woord dat vrijspreekt,
    In de liefde die in mensen is neergelegd,
    Opdat wij elkaars bondgenoten worden,
    Op weg naar morgen.

    Wij geloven in God met ons, die mensen voorgaat,
    En die met ons meegaat in één van ons, Jezus Christus.

    Wij geloven dat Hij zal voltooien wat Hij in mensen begonnen is,
    wij godsvolk wereldwijd en Hij God met ons.

    Wij geloven in de toekomst die ons wordt toegezegd,
    Nieuwe hemel, nieuwe aarde, tranen gedroogd en de dood voorbij,
    Want zie : Hij maakt alles nieuw; Amen 

4 opmerkingen:

  1. Ik moest "natuurlijk" meteen hieraan denken: http://schrijversvoorgerechtigheid.nl/met-open-armen/
    Ik vind het gebed ook mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie geloofsbelijdenis! Dank voor t delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie geloofsbelijdenis! Dank voor t delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie geloofsbelijdenis! Dank voor t delen!

    BeantwoordenVerwijderen