zondag 6 maart 2016

Bijzonder moment 'opname'.

Een poos geleden werd ik benaderd door een dj van RTLHolland- een radiozender die 24 uur online is en vooral de aandacht heeft voor Nederlanders buiten Nederland. Of in ieder geval voor Nederlanders in en buiten Nederland.

tJa, een interview, ik wist niet wat ik mij ervan moest voorstellen - en tot welk doel? Wat wilde ik ermee bereiken? Ik had 'A' gezegd dus... het gevolg was de 'B'.

Afgelopen vrijdag was het zover. Rond een uur of 3 werd er contact gelegd en  John DJ DJ legde uit dat het vooral ook ging om de verschillen tussen - het nieuwe en oude. Wat had ik ervaren als een Nederlander in mijn toen nieuw thuisland Nieuw Zeeland- wat was anders. Het gesprek ging om de verschillen tussen de twee culturen. Wat lieten ik/ we achter en wat vonden wij daar - hoe gingen wij ( ik dus) daar mee om. Ik kan niet voor mijn ouders, broers en zus spreken. Dit gesprek was vanuit mijn ervaring en beleving daarvan.

Nou is ons gezinsverhaal wel ietsjes anders dan de grote menigte emigranten. Door de gezondheidstoestand van mijn jongste broer(tje) zijn wij na 5 jaar Nieuw Zeeland 'even' terug geweest naar Nederland - niet wetende dat wij ook weer naar Nieuw Zeeland zouden wederkeren.

Dus een jojo effect. En zoals de spreuk al zegt: Hier laat je wat daar vind je wat. Nou dat hebben wij zeker gedaan.

Als jong kind- ga je mee met een heel ander beeld dan een volwassene. Mijn ouders wilde 'beter' voor hun gezin. Wat weet een kind nou van hoe 'beter' eruit ziet. Ik miste niets.

Als jong volwassene koos ik er voor om op 18 jarig leeftijd wel weer terug te gaan - en wij belande allemaal weer terug in Nieuw Zeeland - in diverse stadium en gelegenheid. Twee van ons zijn weer in Nederland.

Sinds 1 juli 2000 ben ik weer 'thuisgekomen'. Het bevalt meer dan prima - maar dan de angel he. Die hebben wij emigranten allemaal wel. Familie. Het 'hier vind je wat daar laat je wat' - is buiten de familie banden om. Want dat is niet niks.


Natuurlijk mis ik veel van de ontwikkelingen van mijn kleinkinderen. Uiteraard ben ik geen oppas oma, geen opvang moeder voor mijn kinderen als ze een extra handje hulp kunnen gebruiken. Maar dat zijn veel ouders niet wiens kinderen of andere familieleden besluiten te immigreren.

Mijn leven was daar mooi en hier mooi - hier zijn mijn roots- hoe banaal dat misschien klinkt voor sommigen. Voor mij is en blijft dat van belang. Zo mag ieder het zijne over denken, voelen en ervaren.



Ik ben een gezegend mens met zoveel vrienden en familie overal in mijn twee 'thuislanden'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten