maandag 28 maart 2016

Tijden veranderen- wij moeten daarin mee!

Veel wordt er momenteel gesproken en geschreven over hoe 'wij' onze tijd vullen. Teveel bezig met Social Media en hebben het 'zo goed' met alle automatisering.

Het zitten wordt het nieuwe roken genoemd- Ja, wij zitten teveel.

Ouderen ( en ik ken een paar echte oudjes ) die schudden met hun hoofd als ik het heb over een 'volle week' met drukte en bezigheden. Want, ja toen zij jonger waren.....!

Het is van alle tijden denk ik. Dat een generatie eerder het merendeels moeilijker had of zwaarder dan de nieuwe generatie.

'Wij' hebben het zoveel makkelijker. Automatisch dit automatisch dat. Autos tot onze beschikking - fietsen doen we voor 'plezier'. Een gestroomlijnd Openbaar Vervoer. Kortere routes, betere wegen meer mogelijkheden. Jaja, het was 'vroeger' moeilijker dan nu.

Onlangs zat ik een kopje koffie te drinken in de stad- even zitten, niet staan of lopen maar zitten. Om tot rust te komen. Een gesprek van een stel jongeren was gaande. Ik kon niets anders doen dan meeluisteren. Het is ook nu 'trendy' om iedereen mee te laten luisteren. Zachte stemmen zijn niet van deze tijd!

Wat hebben zij het toch moeilijk. Studie mogelijkheden- keuzes maken. Wel een baan vinden of niet - in hun geprefereerde vak. Solliciteren en afgewezen te worden omdat ze 'te oud' waren, of niet genoeg ervaring hadden. Vast contract- wat is dat? Gebeurt dat nog? Jonge lui, ik schat zo mid tot laat 20. Moedeloos waren ze. Binnen dit groepje was er een die het wel 'gemaakt' had. Hij was afgestudeerd en had een baan kunnen bemachtigen. De vragenvuur die hij moest ondergaan, de tips die hij gaf. Het klonk allemaal in en in triest. Deze jongelui waren nu al ontmoedigd, uitgeblust en hun (volwassen) leven moest nog beginnen.

Ik vraag mij af: Is het ooit de sprookjes wereld geweest die wij denken recht op te hebben? Of is het een natuurlijk gang van zaken. Alles wat men in het leven beleeft heeft energie, kracht, doorzettingsvermogen en inzicht nodig.

Alle generaties hebben hun weg moeten banen door het leven om te zorgen dat resultaten werden behaald, problemen overwonnen en successen te kunnen boeken.

Wij hebben het niet makkelijker of moeilijker lijkt mij- alleen anders. Het zijn de oplossingen en mogelijkheden die veranderen.

Nou heb ik het niet over de oorlog en extra strenge winters. Ik heb het nu 'gewoon' over het dagelijks leven, de levensloop vanaf kind, na educatie en de periode naar ontwikkelende volwassen zijn. Hebben jongeren het moeilijker? Ik denk dat ' ze het anders hebben'. De wereld stond ook op z'n kop bij de Industriƫle revolutie. Ik denk dat er nu ook een grote omkeer is en daar zit deze generatie net tussen. Net als de 60+-ers nu in de omzet fase zitten van het met pensioen gaan. Na 40+jaar als werknemer wil je toch wel eventjes met je benen omhoog- toch? Onvrede leeft ook in deze leeftijdsgroep.

Er zullen wel velen zijn met een andere mening of inzicht- maar ik moest dit even kwijt. 

Help elkaar- heb begrip ipv kritiek en probeer je in te leven in de situatie van een ander. 

Afgunst en onbegrip zijn twee kwaden waar we wel zonder kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten