maandag 11 april 2016

2. Schoolgidsen cursus - Huiswerk maken

Jaaa, dat was even een opkijkertje. "Voor volgende week krijgen jullie een huiswerk opdracht!" Ik moest wel even een lach onderdrukken. Schijnt onlangs een bericht in de krant te hebben staan dat huiswerk niet 'gezond' is. Als juf in ruste- heb ik daar zo mijn gedachten over..maar enfin!

Ik kom uit mijn eerste cursusdag en ben nog enthousiast wanneer ik thuiskom. Strijken en stofzuigen trekken mij nu even niet aan. Ik ga er lekker voor zitten- pak het 'leesvoer' erbij en ga mij eens verdiepen in de paperassen die wij mee hebben gekregen. Bij elk onderwerp zit een informatiepakket zeg maar. Bladzijdes met tekst waarin allerlei gegevens instaan over de onderwerpen die behandeld worden om voor te bereiden om een schoolgids te kunnen worden.

Het eerste wat mij opvalt is dat ik mijn hoofd leeg moet maken met al opgeslagen informatie. Want ik ga vergelijken. Ik probeer een blanco vel in mijn geheugen te plaatsen. Gewapend met een markeerstift lees ik verder. De dingen die ik denk die van belang zijn- of die voor mij interessant zijn- die markeer ik in vel geel. Zo vallen ze meer op als ik later weer terug ga lezen.

Dat was dinsdag- we zijn een aantal dagen verder!

Ik sla dingen op in 3 stadia. Instructie - samen doen - na doen. Zoiets. Met tekst opslaan- al lezend leren dus, moet ik dingen opschrijven. Ik lees, ik lees hard op en ik schrijf op. Na een zware hersenschudding in de winter van 1986-87 als gevolg van een val op een bevroren brug, is dit mijn leer methode geworden. Ik ben meer van het tactile - hands on - het doen! Dat is ook mijn kracht. Als zeg ik het zelf. Laat mijn handen maar wapperen.

En zo stond ik ook in het onderwijs. De kinderen dingen laten ervaren. Instructie geven in het hoe en waar opzoeken- en dan de vragen stellen. Enthousiast maken over iets nieuws. Niet zeggen, niet 'opleggen' maar enthousiasmeren om iets uit te vinden, ontdekken, beleven.

Nu moet ik mijzelf enthousiasmeren om mijn huiswerk te gaan doen. De informatie heb ik al- nu de uitwerking daarvan. Morgen is het weer zover, dan ga ik weer meer luisteren, opslaan en onthouden. Tenminste- daar ga ik voor.

2 opmerkingen: