donderdag 12 januari 2017

5. Schoolgidsen cursus: Doorleren!

In april 2016 begon ik aan een cursus om als schoolgids in de Hollands Biesbosch te kunnen worden. Hier heb ik 4 blogs aan gewijd waarvan hier de link is naar de eerste voor het geval dat je dit gemist hebt.

Na de 6 bijeenkomsten, een 'proefles' en meerdere mee loop momenten ga ik nu in 2017 weer met mijn stage periode verder door te lopen en hopelijk met succes af te ronden ergens dit jaar. Het is een zeer aangename manier om met kinderen buiten te zijn. Om ze (hopelijk, want je weet het eigenlijk nooit zeker) een liefde of in ieder geval nieuwsgierigheid over de natuur aan te wakkeren. Evaluaties over het succes van zo'n bezoek kan in alle opzichten behalve verzekerd zijn dat 'ze' wederkeren om meer te leren of om verder van de natuur te genieten. Wat blijft plakken bij de kinderen is een onmeetbaar iets. Je kan alleen maar hopen dat er een vonkje is overgeslagen.



Als 'juf' in ruste is dat een gegeven waar ik al die jaren voor de klas in het duister over taste. Want, je kan een toets rekenen of spelling afnemen. Vragen stellen na een les biologie of aardrijkskunde en de antwoorden nakijken maar of de informatie in 3 jaar nog terug te vinden is - is een vraag. Worden het biologen of wereld reizigers, of schrijvers of accountants- je weet het niet.  Je hoopt op van alles maar zekerheid heb je niet. Heb je de liefde voor iets aangewakkerd of juist niet. Informatie overdragen is een bijzonder en bevoorrecht iets. Waar het naartoe leid is veelal een onzeker en mysterieuze zaak. Een uitdaging en een bijzondere ervaring. Ik heb er enorm van genoten en denk met plezier terug aan die waardevolle jaren.

Nu ga ik zelf weer doorleren. Meer informatie opslaan en hopelijk mijn manier van doorvertellen en overdragen opnieuw aanscherpen. Het onderwijs is enorm veranderd in mogelijkheden met digitalisering. Informatie is overal te vinden en contra kennis ook. Want elk expert heeft zo zijn eigen verhaal. Kinderen lopen met telefoons op zak- en kunnen ogenblikkelijk iets opzoeken op Internet als er twijfel is over informatie. Zo heb ik wel ervaren dat (volwassen) bezoekers een gesprek ( lees: confrontatie) met gidsen aangaan omdat zij andere informatie hebben en hun gelijk willen halen.

Er zijn mooie internet sites in het leven geroepen om mensen meer kennis  te laten opdoen- ook over de natuur. Ik deel even deze met jullie - over planten en o.a. hoe je kenmerken van de plant kan herkennen en meer informatie over groei periodes en waar de planten voorkomen. Met dank aan Flora van Nederland. Persoonlijk vind ik het een super informatie bron. Het determineren van planten is net als het kennis vergaren over mensen en hun gedrag. Zeer intiem en indrukwekkend. Wat meest opvalt, door mij in ieder geval, hoe perfect zo'n plant 'in elkaar' steekt en de wonderlijke wijze waardoor dit is vastgelegd. Hoewel ik daar altijd oog voor had- blijf ik verrast toekijken.

Ik ga weer filmpjes kijken. Het is er mooi weer voor en ik kan dit jaargetij goed gebruiken om in het voorjaar meer te genieten en met meer kennis het pad op te gaan. Fijne dag verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten