dinsdag 12 juli 2016

Tevredenheid - hoe gaat het ermee?

Bij het lezen op een blog van een andere blogsterTracy, heb ik haar idee overgenomen en een woord gekozen waar ik dit jaar in mijn doen en laten meer op zou gaan letten.

( hier de link voor het geval dat je deze post gemist hebt of opnieuw wil lezen)

Ik moest zelf ook weer eventjes mijn oude blog nalezen - wat had ik ook al weer over geschreven?

Dat ik minder wilde mopperen over de gewonen dagelijkse dingen.

Dat ik minder afgeleid wilde zijn en taken afmaakten ipv uitstelden

Dat ik tevreden mocht zijn met de taken die ik had geklaard- dat gewoon GOED best wel GOED was.

Dus, hoe staat het ermee?

het weer doet wat het wil
(luister maar) 
Ik weet dat het weer voor veel teleurgestelde blikken zorgt bij velen. Daar heb ik minder moeite mee. De dag brengt wat het brengt en daarmee moet ik het doen. Dat valt best wel mee en brengt soms de leukste 'aanpassingen' met zich mee.

Is er meer 'doorzettingsvermogen? Nou dat kan beter maar er wordt aan gewerkt - nog niet helemaal tevreden - toch ook wel het een en ander moeten loslaten. Soms is overmacht de boosdoener en moet ik mezelf wat minder streng 'afstraffen'. De 'andere' zaken zijn niet altijd minder belangrijk. Zelfs die gedachten is een overwinning.

Mopperen - volgens mij kan dat nog minder. Als iets even tegen zit val ik nog wel terug in de 'gemopper mode' zo van ' tjonge jonge moet dat nou- hoe irritant is DAT. Dit komt meer voor in de auto. Het schijnt dat ik automobilisten toch wel zwaar bekritiseer door hun vertoond gedrag. Heb nu voorgenomen daar wat minder over te uiten en ergeren. Als ze mij maar niet in gevaar brengen ga ik proberen er minder op te letten. Misschien als ik niet zo snel in de woorden schiet dat ook mijn gedachten dan minder snel negatief worden.

Verder- ja, ik ben best wel tevreden over 2016 wat mijn persoonlijke situatie betreft. Kan altijd beter.

Vraag mij maar niet hoe ik over de wereld in het algemeen denk - want daar ben ik nog niet uit. 

TEVREDEN in ieder geval niet

( mijn gedachten hierover in mijn Engelse blog)

Het is eigenlijk wel een goede oefening om wat vaker stil te staan bij hoe ik/wij in het leven staan. Waar loop ik/ lopen wij spaak? 
Wat kan beter of anders?

Ik ben benieuwd hoe TEVREDEN ik zal zijn aan het eind van het jaar?

Ik ben er mee bezig - en houd die gedachten even vast.

TEVREDEN ? - tot nu toe redelijk.

4 opmerkingen:

  1. Goed om jezelf onder de loep te nemen zo. Tevredenheid heeft -denk ik- veel met je focus te maken. Waar let je op: op wat mis gaat of op wat lukt? Ik vind dat ook best lastig hoor. groetjes, Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. annderverhaal ( wat een leuke naam voor jouw blog trouwens), bedankt voor jouw bijdrage. Ja, tevredenheid zit in zoveel aspecten van het dagelijks bestaan vind ik. Gemoedstoestand, verwachtingen, inzet ga zo maar door. Ik probeer wat meer gefocust to zijn op mijn innerlijke houding tegenover myself en het leven dat ik leid. Best wel interessant eigenlijk. Wie weet hoeveel verbeter punten ik straks opmerk ( of niet) - op 31 december! Fijn dat je even langs bent gekomen.

      Verwijderen
  2. Tevredenheid heeft wat mij betreft ook met dankbaarheid te maken, leuk blogje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook Marja- gaan hand in hand! Bedankt voor jouw compliment. Leuk om te lezen. :-)

      Verwijderen